-Mi lesz ha egy 1/24-es VsTank Tiger I-et és egy szintén 1/24-es Academy (ex Tamiya) zsinóros távirányítású Jagdpanthert összegyúrunk?
A válasz egy hangos, infracsatára képes, élethűbb mozgású 1/24-es Vadászpárduc!
Korábban már említettem itt a fórumon, hogy jó áron hozzájutottam egy szürke, olvadt felsőrészű Tiger I-hez. Mindene szépen működött, csak a sárhányó, toronytető, búvónyílás-fedelek, lövegblende, fatuskók, stb. volt rajta valamitől eldeformálódva.

Szintén mutattam már képeket az eddigi legjobb vaterás boltomként számon tartott vásárlásomról, egy Academy, szépen lefújt Vadászpárducról. Valamikor zsinóros távirányítású volt, de hozzám már csak a kihajtással jutott el. A tulaj légpuskával vette célba és el is találta - szerencsére csak - a köténylemezt, ami felhasadt. Aztán gondolt egyet és meghirdette, hátha valakinél megbecsültebb helye lesz.

És ekkor jöttem én!
Rögtön beleszereltem egy távirányítós autó elektronikáját, antennáját, de legnagyobb csalódásomra csak vánszorgott. Tovább próbálkoztam, de ekkor már egy 1/35-ös távirányítós tank elektronikáját tettem bele és a gyári motorokat kicseréltem két HL tigrismotorra. Az eredmény szintén lehangoló lett. A tank kicsit komolyabb terepen megadta magát és a távirányító hatótáva sajnos nem haladta meg az 1m-t. Tapasztalatom szerint a kihajtás nagyon gyenge volt, ez okozta a tank vánszorgását Az elektronika biztosan jó volt, mert egy másik harcjárművembe nagyon hasonló motorokkal vígan viszi a gépet.


Már régóta gondolkodtam a két tank előnyös tulajdonságainak egyesítéséről, de a szegényes ,,műhelyem” és felszerelésem miatt kicsit mindig toltam a projektet. Sajnos a villamos dolgokhoz egyáltalán nem értek és az apró forrasztások, az esetlegesen bontás közbeni leszakadó kis vezetékek rémképe elriaszt egy olyan bonyolult elektronikával rendelkező modellnél, mint a VsTank Tigrise. A lökést a szentendrei találkozón Tamiyabácsi? Jagdpanthere adta. Olyan szépen mászta meg az akadályokat és villámcsapásként ért az a felismerés, hogy hát ilyen nekem is van, csak össze kéne rakni.
Már csináltam egy ugyan ilyen átalakítást, csak akkor egy Párduc felsőt tettem a Tiger alsóra.
Sikerült minden funkciót az infracsata és a világító fényszórók kivételével átültetni. A legveszélyesebb átalakítás a hangszórót és a nagyobbik nyákot tartalmazó, a tank hátsó felében, a motortér-fedél alatt, a tank teljes szélességében elhelyezkedő doboz (amibe kb. 20 vezeték fut be) oldalainak lecsapása volt. Ugyanis a Tigris széles függőleges páncéllemezeivel szemben a Párducnak ferde, felfelé keskenyedő oldalfalai vannak.
Visszatérve a Vadászpárduchoz, igyekeztem minden funkciót belecsempészni, amikkel a Tigris rendelkezett: menet közben
-világító lámpa a bal sárvédőn elől
-találat közbeni küzdőtérégést imitáló villogás
A kis égőket a tank küzdőterének elejébe és oldalára helyeztem. Így olyan, mintha lángolna és a lángnyelvek a kocsi aljából és a vezető nézőkéjéből csapnának fel.
-infracsata
-csőhátrahúzás lövés közben
-csőemelés, süllyesztés
Meghagytam teljes egészében a Tigris csövét és a hozzá kapcsolódó szerkezeteket az infrafényt kibocsátó égővel együtt. A Vadászpárduc csöve jóval hosszabb volt, ezért az Academy makett csövével csőszájfékkel együtt toldottam meg. A cső szerencsére üreges volt, csak az illesztőcsapokat kellett kivágni belőle. Az infracsata funkció így is működik, igaz lehet hogy a csőszájfékhez közelebb kéne tenni a lámpát és a csőszájat bővíteni, mert úgy érzem, hogy a kisebb átmérőjű csőszájfék szűkíti az infrafény-nyalábot. A célzáshoz nagyon kell ,,érezni” a tankot, mert csak a kocsitest fordulásával lehet irányozni. Az infravevőt a tetőpáncélon helyeztem el. A cső emelése és süllyesztése a VsTanknál is korlátozott. De mivel a Vadászpárduc lövegcső-tengelye kicsit lejjebb helyezkedik el, mint a Tigrisé egy kicsit csalnom kellett. A Jagdpanther csőtengelyét pár mm-rel megemeltem. Ellenkező esetben nem tudta volna a vízszintesnél feljebb emelni a csövét, mert a csővisszahúzó gépezet felütközne az aljlemezen elhelyezett nyákra.
A csőre egyenlőre szigszalaggal van rögzítve a toldat. Lehet, hogy az infracsaták erejéig az eredeti Tigris csőszájféket fogom feltenni, ezért a csőtoldatot levehetőre tervezem készíteni, talán gyorséttermes vastag szívószál segítségével a szigszalag helyett.
-rugózott futómű
A futómű külső keréksorát levágtam és a láncfeszítőt kicseréltem a Párducéra. Így egy szemet ki kellett vennem mindkét láncból. A láncszemekből metszőollóval lecsíptem kb. 3mm-t. Még egy kicsit kell majd csiszolni a kellő vastagság eléréséhez.
-motor-, lövés-, géppuska, találathang
igyekeztem úgy fúrni faragni, hogy ne tegyek kárt az elektronikában, vezetékekben, hangszóróban.

Haverok, buli, Jagdpanther
Sajnos a ferde páncéllemezek nem tajkarják a lánctalp felett lévő Tigris menetirányba emelkedő lemezeket. A festés majd reményeim szerint tompítja ezt a hibát. Legutolsó sorban a köténylemez eltakarja.


Sorstársával, a szintén Tigrisből lett Párduccal




Eredeti VSTank kései Tiger I-el


...és Shermannal



Was? Sherman gegen der Jagdpanther? Hahahahahahahaha

A magassága szerintem stimmel

Azért a Sherman is elég magas volt.

Lövegcső legalsó,

és legfelső állásban
A festést ki fogom egészíteni a már a tankon lévő 3 színnel, elfedve a szürkét.